fredag 19 augusti 2011

Bokbord

Varje år avslutas Stockholms Kulturfestival med världens längsta bokbord. Just nu pågår kulturfestivalen och jag blev med ens dragen tillbaka ett år i tiden, vid förra året. Mammas cancer som briserade familjen och vårt välmående. Mamma önskade läsa Per-Anders Fogelströms bokserie om Stockholm och jag tog denna önskan på allra största allvar. Ni vet, som om hennes liv hängde på om jag fick tag på dessa böcker. Jag tänker att det nog är ett bra sätt att förskjuta sådant, som en cancersjukdom, man inte har någon kontroll över alls, till att få det att handla om saker man kan kontrollera. Jag kunde köpa böckerna. Jag letade i varje back, varje ställ. När det spöregnade var jag den enda som stod klistrad kvar och försökte att tyda den tunna plasten försäljarna lade över sina böcker. Mamma önskade också att se filmen Andarnas hus, som faktiskt inte finns på dvd längre, utan endast som vhs. Och jag sökte frenetiskt efter den filmen. Jag ringde på varenda blocketannons, skrev mail till återförsäljare, ringde sommarstängda bibliotek. Till sist lade någon ut den på tradera och jag lade ett groteskt högt bud för en vhs-film. Glädjen i mammas ögon när jag kom med beskedet om att jag hittat böckerna och filmerna gick inte att ta miste på. Hon lös i ögonen. Och det var allt värt mitt i denna mörka tid.




3 kommentarer:

Anna Tholl sa...

Åh vad fint. Det lilla vi kan göra är ibland det mest betydelsefulla, skit samma om det är en vhs. Jag kom att tänka på hur det är genom vad vi gör som vi älskar andra, mycket mer än genom vad vi säger.

Kerstin sa...

Det är min paradgren, att visa det istället för att säga det. Vilket ju är skitfint, men handlingar säger inte allt och tolkas olika. Ibland skulle det också behövas, alltså från mitt håll, lite utfläknings-känslo-övningar och ba: MEN JAG ÄLSKAR JU DIG. Typ så.

Anna Tholl sa...

Man vet när du tycker om en!