Detta för att jag läste artikeln i tidningens pappersversion, där ett exempel på hur detta "ungdomliga språk" kan se ut. Läsaren informeras att:
Ungdomarna i UF-företaget Easy Math bytt ut det klassiska exemplet med äpplena mot något de tror elever minns bättre: "Patrick Jönsson hade 200 kondomer men efter en het kväll hade gummistrumpornas antal sjunkit med 12 procent. Hur många kondomer gjorde kåtbocken av med?"
Är det här en ok representation av unga killars sexualiet? Hur väl riktar sig det här till unga tjejer? Är det ens menat att vara roligt?
Om det är fallet, tror jag att man grovt underskattat gymnasieungdomars humor. Höhö, hähä, liksom.
2 kommentarer:
Haha, herregud! Jag tror inte dom höjer speciellt många elevers mattebetyg med det där (jag menar, det förklarar ju fortfarande inte varför man ska använda procent - vem bryr sig om hur många procent av kondomerna man använt en kväll??), men man kan ju i alla fall hoppas att dom sänker sina egna UF-betyg...
Det jag finner intressant är att de tre killarna inte ser något problematiskt i att framställa unga killar sexualitet på det här sättet. Hade tre tjejer gjort samma sak? "Bella Svensson hade 200 kondomer en utekväll. dagen efter var endast 78% av gummistrumporna kvar. Hur många kondomer hade slampan gjort av med?" Jag tänker att det hör samman med att utrymmet för killars och tjejers sexualitet fortfarande är asymmetriskt, där unga killars utsvävanden visserligen ger tillmälen som "kåtbock" men visst ger det också en stor dos respekt?
Vad gäller matematik önskar jag någon hade berättat för mig tidigare att det är ok att göra fel och att det är ok att det tar tid. Samt att det blir roligare ju längre man kommer. Jag trodde länge att jag var dum i huvudet vad gällde matematik, men jag vara egentligen bara otålig och led av dåligt självförtroende.
Skicka en kommentar