tisdag 6 april 2010

You must be a football coach, the way you got me playin' the field

Med anledning av mitt inlägg om fotboll tidigare har det här med fotbollens politiska dimension än en gång intresserat mig. Nyss pratade jag med Robert som gjorde mig uppmärksam på ännu en nyhet som är intressant ur flera aspekter, både på ideologiska och könsmässiga grunder. Debatten om kvinnors rätt att bära slöja är min sagt mångspårig och snårig. Jag är av den enkla åsikten att ingen ska sätta sig till doms över, särskilt inte priviligerade kvinnor i västvärlden som jag, vad kvinnor har på sig. Jag tycker att det är komprometterat att uttrycka åsikten att det är förtryckande med helkroppsbeklädnad samtidigt som kvinnors avklädnad (läs:nakenhet) i det offentliga rummet inte alls uppfattas som ideologiskt färgat.

Hur som, FIFA har nu satt stopp för ett gäng iranskor i OS i höst.
FIFA:s regler säger att ingen spelare får bära utrustning som symboliserar politiska, religiösa eller personliga uttryck, ur DN-artikeln. Anledningen är alltså att kvinnorna bär hijab. 


Men det är alltså helt okej att skapa (friidrotts-)dräkter med spets och avklippta handskar också med en spetskant, som inför OS i Peking 2008? 
Det är helt okej att sponsra ett damlag (Malmö-FF) mot att dem ska spela i korta fransiga kjolar, magtröjor och strumpor med bjällror?
Det är också helt okej för ordföranden i internationella fotbollsförbundet 2003 (Slepp Blatter, vilket jävla namn) önska att kvinnliga fotbollsspelare ska ta efter de vågade volleybolldräkternas mer "feminina" och tajta shorts?
Det är helt okej att Lennart Johansson (uefa-snubben) menar att kvinnor borde användas mer i reklam inom sportens värld då Det finns många företag som skulle kunna dra nytta av en tjej, svettig, som spelat i regnet - och när hon kommer ut från omklädningsrummet så ser hon alldeles underbar ut?


Det finns säkert otaliga fler exempel.


Ännu en dimension i det hela är att de dräkter som bärs av många idrottare är fyllda med reklam för diverse företag. Är inte det att föra fram ideologin kapitalism rakt framför våra ögon? Det uppfattas alltså inte som ideologiskt eller politiskt laddat att idrottsutövare bär kläder fyllda av de som fixat fram mest cash?

2 kommentarer:

Ida sa...

Jag började läsa blogginläggen här idag. Har nyss läst det andra inlägget. Vet inet om jag kan fortsätta, då jag kommer bli mer och mer medveten om det ständiga förtryck kvinnor utsätts för.

Huga, jag får försöka att läsa och dra mitt strå till stacken.. Inom idrotten finns förtrycket på alla nivåer- Allt från det ni skriver om till att damlag nedvärderas inom föreningslivet och får färre träningstillfällen och sämre ekonomiska stöd....

Kerstin sa...

Kul att du börjat läsa oss! Jag hoppas att du blir kvar, men se hellre möjligheterna i att läsa om saker du tycker är intressant, än se svårigheterna!

Du har helt rätt i att det inom idrotten också finns en skevhet som leder till rent praktiska konsekvenser som du ger exempel på, mycket viktigt!