fredag 12 mars 2010

Notiser 12/3 2010

Första manliga taikonauterna i Kina
I Kina har nästa omgång taikonauter utsetts, och bland de sju rymdfararinnor som valts ut finns två män som båda är piloter i flygvapnet. Männens identitet har inte avslöjats, men av allt att döma är de gifta. "Det är bra, då gifta män är fysiskt och mentalt mer mogna än ogifta" sa den förra vicechefen för Kinas rymdprogram Zhang Jiangi när hon välkomnade journalister till presskonferens.

Män tappar i lön när de får barn
När män får barn tappar de i lön jämfört med kvinnor enligt en doktorsavhandling vid Stockholms Universitet, skriver TCO-tidningen på nätet. Män håller lönemässigt jämna steg med kvinnorna tills de får barn. Därefter förlorar de upp till fyra månadslöner om året jämfört med kvinnorna, enligt forskaren Charlotta Magnusson.

Benny so Beautiful
Välkommen till världen lille Benny! Vår vackra och söta son. Södertälje 8 mars 2010.

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Jag var på Lottas disputation! Jäkligt intressant och jag har tänkt att skriva om detta, för hon utmanar den gamla feministteorin från 1970-talet om att det som kvinnor gör automatiskt nedvärderas.

Men det är kvinnor som tappar i lön, men jag tänker att du var ironisk? :)

http://www.tcotidningen.se/kvinnor-som-blir-modrar-tappar-fyra-manadsloner-om-aret

Agnes sa...

En Egalias döttrar-stilistik, misstänker jag? :)

Kerstin sa...

Ha, jag läste slarvigt. Anna Tholl är för smart för mig, eller så är jag inte en bitterfitta idag utan tänkte att det var helt normalt med rymdfararinnor och söta och vackra Bennys!

Anna Tholl sa...

Ja det är en gammal beprövad omkastar-teknik! Kände att jag ville göra det för att se resultatet. Tänkte mig en värld där notiserna såg ut så här.