torsdag 10 juni 2010

Suomi

Jag åkte på konferens, till ett europeiskt land som just har röstat fram de extremaste av dem högra, men som har fantastiskt vackra byggnader och med rätta kan kallas norra Europas Venedig. Jag jobbar på universitet, forskar typ och sånt. Jag befann mig på konferens för att möta och lyssna till ett antal gubbar och gummor som jag har slitigt mitt hår för att förstå, imponerats av, refererat till i mina uppsatser och hållit av i största allmänhet. Det slår mig ibland, overklighetskänslorna av att vara i den kontexten. Inte för att jag inte borde, för det borde jag verkligen. Det är jag, sånt jag sysslar med, mitt arbete, vad jag gör. Men ändå helt otroligt konstigt. Innan jag steg på tåget till Arlanda pratade jag med pappa, å alltid denna sociala bakgrund som spökar. Nä, pappa har varit på Mallis en gång på 1970-talet, han undrade vilken valuta de hade där dit jag skulle. Euro pappa. Och såklart har han varit ett antal gånger i Finland, på Finlandsfärjan. På konferensens sista dag gick vi ut i nattlivet, stod på en gata, drack öl, rökte cigg och pratade de unika möjligheterna av datatillgång i Sverige för sånt vi forskar om, bland annat. Vi gick vidare när stället stängde och hamnade på en sån där sunkig bar som har öppet till jättesent där man inte vill hamna egentligen men som man hamnar när man inte har koll på var man egentligen ska gå och man är många och bara måste gå in nånstans för kvällen egentligen är för ung. Där hamnade vi. Och på stället refererades det till som finlandsfärjastämmning. Den där Finlandsfärjanstämmningen som vi, de utbildade, kultiverade med klass och stil föraktar, skrattar åt, bedrövas av. Vi spanade ut över dansgolvet, såg de desperata blickarna, de juckdansande paren, den utspårade möhippan med rosa utstyrsel och prinsesskrona, kontaktsökandet och den allmänna sjavigheten. Satt på våra stolar och pratade om sånt vi känner till. Såklart lite laid-back, man kan inte föra en ingående diskussion av vad man egentligen sysslar med, utan man håller det lite avslappnad och allmänt, typ stratification and social inequality, social policy, marginalization, educational attainment. Sådana ord ni vet. Society-something. Samtidigt pågick finlandsfärjastämmningen i bakgrunden. Jag och pappa pratade om att åka någonstans i sommar, han föreslog en tur till Åland.

Inga kommentarer: