måndag 30 november 2009

Intressen

Mina främsta intressen är att supa och röka.
Hej regression.


Men helst "skulle jag vilja vara en äldre, något alkoholiserad kvinnlig författare på 1920-talet. Engelskspråkig. Jag skulle ha några rejäla säljframgångar bakom mig, vara ogift eller frånskild och utan barn. Jag skulle bo på hotell, inte då och då, utan permanent. Jag skulle ha hörnsviten ut mot havet tre trappor upp, sovrum och arbetsrum. Stort badrum. Badkar med lejonfötter och room service dygnet runt. Jag skulle bo på detta hotell år efter år, bli alltmer krävande och egocentrisk, röka turkiska cigaretter och bära turban..."

Andra intressen jag har from nu är att läsa Doris Lessing.

3 kommentarer:

Anna Tholl sa...

Stor kärlek. Jag gick omkring i en koncentrerad härlighetsdimma en vecka efter att jag läst The golden notebook. Jag vill vara som Anna. Nästa projekt blir eventuellt Herta Muller. Har hört från en säker källa att hon är grymt bra.

Kerstin sa...

Åh, jag läste Gräset sjunger och är helt förtrollad av Mary. Eller mer hur Lessing har så pricksäkert beskrivit pressen utifrån att ingå i den heterosexuella matrisen med man, barn, familj, villa, volvo, vovve. Fast Mary helst ville kolla på film och jobba. Och så självklart, att beskriva kön och ras så sammankopplat och PÅ det lägga sexualitet. Fantastiskt!
Nu måste jag beställa Golden Notebook. Funkar den på svenska (den femte sanningen) eller vill man läsa den på originalspråk?

Förresten så började jag läsa Flyga Drake direkt efter, som ju också handlar om herre/tjänare, fast på ett helt annat sätt. Konstigt att jag lyckades pricka in de två att läsa efter varandra.

Och nu prokastinerar jag totally. Sitter med ett tomt dokument framför mig på jobbet och vill inte, vill inte, vill inte.

Anna Tholl sa...

Läste faktiskt den femte sanningen på svenska, men kom endast ihåg den engelska titeln (eller så ville jag ha cred genom att namedroppa den engelska titeln... därom kommer vi aldigt veta, ha ha)

Ps.Prokrastination is my nation.